неделя, 7 март 2010 г.

Демокрацията, начин на употреба (част 2)


Преди години един президент- Роналд Рейгън сподели, че в западната политическата система вече „няма ляво и дясно; има само горе и долу”. Да, поне имаше смелостта да каже истината на хората за съвременната "демокрация"...
------------------------------------------------------------------------------
„Политика” е древногръцка дума и по определението на Аристотел означава: „това, което се отнася за държавата”.
.........................................
„Демокрация“ също е древногръцка . "δημοκρατία" - „δήμος“ - демос означава „народ“, а „κράτος“ — кратос означава сила, власт: Буквалното значение на думата „демокрация“ е „народовластие“
..........................................
В диалога “Държавата” Платон дава описание на съвършената,стабилната,най-добрата или идеалната държава,която трябва да бъде точно копие на божествената форма или идея за държавата.
Двата основни принципа на политическата философия на Платон са:
1) политическото общество образува едно цяло със свое достойнство и общо благо, 2) политическото общество трябва да гледа на своето общо благо като на първа цел, която в случай на конфликт има предимство пред другите цели.

Политическият идеал на Платон предполага управление на знаещите,мъдрите,т.нар.СОФОКРАЦИЯ.

Платон поставя по свой начин един важен въпрос на политиката – кой трябва да управлява държавата? Отговорът на този въпрос е даден в “Държавата” – “философите да бъдат царе или царете философи”
(,Отговор, който е предмет на противоречиви тълкования в историята на политическата мисъл).
...........................................
В древна Гърция държавата (по-точно градовете-държави- полиси) е управлявана от народа. В централната политическа институция – Събранието на гражданите, е можел да участва всеки мъж, навършил 20г.(Забележете -без жените и робите)
Като имаме предвид големината на тези полиси, приблизително 6 000 човека са решавали проблемите с просто мнозинство.

В съзнанието на древните гърци от класическата епоха е съществувало средство между понятията беззаконие и безбожие и всеки полис се е стремял към обществения идеал,наречен ЕВНОМИЯ – хармония в законите,добър ред,направляван от мъдростта.

Според Платон идеалната държава може да получи 2 имена:
1) царство,
2) аристокрация
.........................................
Видове държавна уредба:

+++ТИМОКРАЦИЯТА стои най-близо до идеалната държава и в много отношения е сходна с нея. Тя е държавна уредба, която е “смесена от зло и добро”, но най-очевидното при нея е стремежът към честолюбие и славолюбие поради господството на изпълнен с дързост управник. Тя води до войни. Конфликтът между добродетелта и парите разрушават тимокрацията.

+++ОЛИГАРХИЯТА е държавна уредба,която зависи от имуществената оценка на хората и при която управляват богатите,а бедните нямат никакво участие в управлението. Тя е управление изпълнено с много злини. Основното благо на олигархията е богатството. Злоупотребата с богатството и пренебрегването на другите блага разрушават олигархията

+++ДЕМОКРАЦИЯТА възниква,”когато бедните победят и едни от хората на другите партии избиват ,други изгонват,а на останалите предават равни права на власт и управление.Обикновено висшите държавни длъжности се раздават чрез хвърляне на жребий.” Основното благо на демокрацията е свободата. Ненаситната жажда към свободата и пренебрегването на другите блага изменят демокрацията и подготвят нуждата от тирания.

+++ТИРАНИЯТА е “най-голямата злина на държавата”. Основният и недостатък се крие в завладяването на властта и нейното упражняване „против желанието на народа”. При тиранията властта е самоцел.
Платон разглежда промените и смяната на различните държавни уредби като “кръговрат” в рамките на определен цикъл.
----------------------------------------
И нещо забавно (според мен): Според определението на Платон ,ние вече сме преминали демокрацията, като първата част на описанието му съвпада със събитията след 9.09.1944г....За втората част- жребия, не е познал.Висшите длъжности се раздаваха на "наши хора"и по наследство.
За съвременната "мода" капитализЪма да се дефинира като демокрация, сме говорили.Впрочем , дефиниция за демокрация никой , никога не е давал, освен буквалния превод - народовластие.
Оттам на сетне и Дал и Сартори и сие (най-вече г-дата от "Еconomist Intelligence Unit"-виж част 1) се пънат да правят определения и разпределения , точки ,на които да отговаря даденото общество, за да го наречем "демократично".Което, както е видно е нещо далеч от първоначалния Платонов "замисъл".....А все пак демокрация (δημοκρατία) не е англосаксонска дума :)
-------------------------------------------
(следва част - 3)

колаж - авторът
(автопортрет с Диоген , от рубриката автопортрети с ...)


Пълно двустранно подравняване

5 коментара:

  1. Наборе,харесва ли ти картинката с Диоген, или съм изтрИщял съвсем? :))

    ОтговорИзтриване
  2. Хе-хе, твоят фенер си е супер иновация. :))
    APPLE древногръцка ряпа да яде. :))

    Платон писал ли е за една такава компилация - олигархо-тирания? :)

    ОтговорИзтриване
  3. Ами то и без да го пише си личи :))
    Дядо ми казваше :"Въшката като се наяде излиза на челото"...
    Само,че у нас напоследък и много гладни се втурнаха към челото ,а те са най-опасни...:)

    ОтговорИзтриване
  4. Впрочем, тези точки ги посочвам с цел пояснение на основната идея на диалозите "Държавата", защото останах озадачен ,че видни наши политици и икономисти слагат в устата на Платон разни работи,които вероятно им отърват, ама...няма как :))

    ОтговорИзтриване
  5. Никога не е късно човек да даде още от себе си :)))

    ОтговорИзтриване