четвъртък, 16 септември 2010 г.

И преди и сега... (Тертулиан*)


Това е писано (и четено) преди около 1800 години.Много се говори напоследък, че човечеството било извървяло голям път по отношение на ценностната система , морал ,взаимоотношения и пр... Не мислите ли, че тези 7 точки спокойно може да се отнасят за настоящето ?!? Прогрес в техниката и науката да! И ако по него време са се ръгали със стрели, мечове и копия, то сега , благодарение на прогреса разполагаме с къде, къде по отбран и ефективен арсенал.. Ако речем, можем да затрием и планетата , ей така, за амбиция на публиката..
---

Квинт Септимий Флоренс Тертулиан* - за нравите
"Апология на християнството"
глава VІ.

1. Сега бих искал най-ревностните защитници и поддръжници на законите и на родните ви институции да отговорят относно верността, почитта и подчинението си спрямо разпоредбите на своите предци - дали не са скъсали с някоя от тях, дали не са се отклонили от някоя, дали не са забравили най-необходимите и целесъобразни постулати на учението за добрите нрави.

2. Къде потънаха всеизвестните закони, възпиращи трупането на богатства и незаконните домогвания до власт, които заповядваха за едно угощение да се изразходват не повече от сто медни аса и да се поднася не повече от една кокошка, при това неохранена; които изправиха пред сената с обвинение в незаконно домогване до властта един патриций, задето имал десет фунта сребро; които моментално сриваха новопостроените театри, задето развращавали нравите; които не позволяваха лекомислено и безнаказано да се присвояват знаците на достойнството и на почтения произход [Законите срещу разточителните пирове: Lex Fannia от 161 г. пр. Хр. и Lex Licinia от 103 г. пр.Хр. Първият каменен театър, построен през 185 г. пр.Хр., бил разрушен по заповед на сената - вж. Тацит. Анали. 14, 21.].

3. А сега виждам, че пировете трябва да се наричат вече "стопирове" заради харченето на стотици сестерции и че среброто от рудниците се отлива в блюда - тук нямам предвид притежаваните от сенаторите, а от либертините [Libertinus - освободен роб или син на освободен роб. Често е синоним на парвеню, новобогаташ, поради безогледното домогване на освобожденците до по-високо обществено и материално положение.] (Мой коментар: Това да ви напомня нещо?!? )и от тези, които още превиват гръб под камшика. Виждам, че театрите не достигат и че съвсем не са празни. Безсрамната страст дори зиме не замръзва, а спартанците първи измислиха ненавистния плащ за игрите. Виждам още, че няма вече никаква разлика между облеклото на матроните и на проститутките.

4. Що се отнася до жените, порядките на вашите предци, които покровителствуваха скромността и въздържанието, напълно отмряха. Тогава всяка жена носеше злато само на един пръст, белязан като залог от жениха с годежния пръстен. Тогава съпругите до такава степен се въздържаха от виното, че умориха от глад една матрона, задето била разпечатала винарската изба. При управлението на Ромул друга жена само вкусила от виното и била посечена от мъжа си Метений.

5. Затова всяка жена беше длъжна да целува близките си, та да проверяват дъха и.

6. Къде е онова брачно щастие, крепено от нравите, при което за близо шестстотин години след основаването на Рим не бе отбелязан развод в нито един дом? А сега по телата на жените няма част, ненатруфена със злато, няма нито една целувка, недъхаща на вино, а разводът вече е нещо желано, същински плод на брака.

7. Вие, тъй покорните, скъсахте дори с порядките, установени с уважение от вашите бащи спрямо боговете ви. Със сенатско решение консулите прокудиха татко Либер заедно с мистериите му не само от Рим, но и от цяла Италия.
-------------------------------------
* Квинт Септимий Флоренс Тертулиан е една от най-представителните фигури на латинската апологетика. Роден е около 160 г. в Картаген. Баща му е римски центурион. Получил е високо общонаучно, риторическо и юридическо образование, след което е бил адвокат в Рим. Там той приема и християнството, а скоро след това - около 195 г. - се завръща в Картаген,
Сред съчиненията му най-значими са "Срещу гностиците", "Срещу Маркион", "Срещу Праксея", "За душата", и други. Но на челно място сред тях бива поставяна неговата "Апология на християнството" - първият текст на Тертулиан, представен изцяло в български превод, от който са тези извадки
----------------------------------------------------
колаж - авторът


4 коментара:

  1. Развитието е само относно материалното. Моралът и ценностната система са си същите, дори при някои липсват съвсем или ги смятат за ненужна отживелица.

    ОтговорИзтриване
  2. Морал и ценностна система-няма такова животно в наше време,Кръстю!Има интереси,които неутрализират по-горе посочените неща.Живота е като в джунгла.Оцеляват само онези,които могат бързо да се приспособят към заобикалящата ги среда с преобладаващи хиеноподобни човеци...

    ОтговорИзтриване
  3. Да, Точка и аз застъпвах такава позиция в един форум
    Колкото и да е банално, дори страхът от жестоко наказание е бил спирачка за нЕкои индивиди :(
    ТОЗИ живот е кратък и ако го имаме за единствен, е обяснимо ответното поведение :(

    ОтговорИзтриване
  4. Аполон, не като съвсем да няма ред
    В джунглата все пак има някакъв естествен ред и за растенията и животните :)
    Когато лъвът ,или друг хищник подгони стадото, докопва обикновенно най-слабото, болно или старо животно (малките ги крият в средата)
    А при нас, налитаме да смачкаме най-добрите :(
    При животните това го има в размножителния период но победения се оттегля и това е :)

    ОтговорИзтриване